Sok ember számára a jó éjszakai alvás luxusnak számít. Legalább hat órányi megszakítás nélküli szundikálás sokaknak akkora küzdelmet jelenthet, hogy gyógyszerekhez fordulnak a megoldást remélve.

Egy gyors Google-keresés a témában olyan gyógyszerek listájához vezet, amelyeket általában orvosok írnak fel az alvási gondok megszüntetésére. A melatonin kiegészítők jó példája azoknak a szereknek, melyek vény nélkül is megvásárolhatók. De ha olyan állapotban van, mely akadályozza a megfelelő minőségű és mennyiségű alvást, akkor az orvos valószínűleg konkrét gyógyszereket fog javasolni.

Bár ezen gyógyszerek és kiegészítők teljesen legálisak, a szintetikus anyagok szedésének mindig van hátránya. Fel kell tenni a kérdést: van-e természetesebb segítség ezeknél? Keressen rá a kannabidiolra.

Egy másik gyors Google keresés elárulja a CBD használatának számos előnyét. Ebben a cikkben viszont elmélyülünk a CBD alvás minőségére gyakorolt hatásában, és abban, hogy miként segítheti a mély, nyugodt éjszakai alvás elérését.

Miért fontos az alvás? 

Mielőtt elkezdenénk a CBD és az alvás kapcsolatát tárgyalni, tekintsük át, miért is annyira fontos a jó alvás? Erre a kérdésre az általános válasz, hogy segít testünknek összeszednie magát és kiheverni a mindennapi stresszt. Mindannyian ismerjük a fáradtság és a mentális köd érzését, mely akkor jelentkezik, mikor csak néhány órát sikerült aludnunk.

Az alvás azonban sokkal többet jelent annál, hogy csak a szükséges energiával lássuk el magunkat. Először is segít erősíteni az immunrendszerünket, segít minket fitten tartani, miközben megvédi a mentális egészségünket[1]. A megfelelő alvási szokások megóvnak minket a 2-es típusú cukorbetegségtől[2], a szívbetegségektől és az alacsony libidótól is[3].

Amint láthatja a rossz alvás nem csak ingerlékenységet és morcosságot okoz. De ahhoz, hogy ezt mélyebben megértsük, meg kell ismernünk alvási ciklusunk működését.

Mi az alvási ciklus? 

Az alvás egy összetett mechanizmus. Az alvási ciklusnak öt szakasza van. Az 1-4. szakasz az NREM, azaz a "gyors szemmozgás nélküli" fázisba esik, míg az 5. szakasz a REM, azaz "gyors szemozgás" szakaszba tartozik.

Ez az alvási ciklus körülbelül 90 percig tart. Az éjszaka folyamán az NREM és REM szakaszokban eltöltött idő váltakozik. A zavartalan alvás elengedhetetlen, ennek eléréséhez nagyjából 4-6 egymást követő ilyen ciklus szükséges egy 24 órás periódus alatt.

Mi az alvási ciklus?

Általánosan elfogadott tény, hogy egy átlagos felnöttnek éjszakánként 6-8 óra alvásra van szüksége. A lakosság egy igen kis hányada, körülbelül 5%-a, akár öt órával is képes hibátlanul funkcionálni, kognitív és fizikai mellékhatások nélkül.

Az alváshiány következményei többszörösen káros következményekkel járnak. Egészségének és jólétének minden vonatkozásban romlásra számíthat.

Az alváshiány és/vagy rossz minőségű alvás öregít, veszélyezteti a döntéshozatali képességet és drámai módon csökkenti a sportteljesítményt, miközben növeli a sérülések kockázatát. Az alkohol vagy kábítószer segítségével történő elalvás sem egészséges; az elmének és a testnek regeneráló alvásra van szüksége.

Hogyan befolyásolja a CBD az alvást

Most beszéljünk egy kicsit arról, hogy a CBD-nek milyen szerepe van az alvási ciklusban.

A CBD az endokannabinoid rendszeren (ECS) és más csatornákon keresztül számos módon gyakorol hatást az emberi testre és elmére. Az ECS-ben a CBD gyenge kötési affinitással rendelkezik a két fő kannabinoid receptor, a CB1 és CB2 iránt, viszont elősegíti az endogén neurotranszmitterek, például az ananadamid termelését. Ez pedig segíti az ECS-t a homeosztázis támogatásában - ami csak egészséges alvással érhető el.

Az ECS-en kívül a CBD kapcsolódik a szerotoninhoz, a TRPV-hez és más receptortípusokhoz, melyek különböző hatással vannak az olyan területek szabályozására, mint a hangulat, a fájdalomérzet, stb. Igaz, hogy a CBD hatásait a kannabinoid viszonylag újszerű státusza miatt egyelőre nehéz konkrétan meghatározni, de ez nem akadályozza az embereket abban, hogy a CBD-t a jobb alvás eléréséhez használják.

Ezt szem előtt tartva vessünk egy pillantást arra, hogyan működhet a kannabidiol az egészséges alvásért felelős mechanizmusok támogatása érdekében.

  • A CBD és az álmatlanság 

Mi a közös az összes inszomniásban? Ha nem is mindegyikükre, de a legtöbbjükre jellemző, hogy mindent túlgondolnak. Az álmatlanságban szenvedők folyamatosan töprengenek, ami pedig minden este hánykolódásokkal jár.

Vannak olyanok is, akik olyan mentális problémákkal küzdenek, mint a poszttraumás stressz vagy a depresszió, és emiatt képtelenek nyugovóra térni. Vegyük fel az álmatlanságot ebbe az egyenletbe és egy olyan súlyos állapotot kapunk eredményül, mely összesítve csak ront a helyzeten.

Érdekes módon a legújabb kutatások szerint a CBD segíthet enyhíteni az álmatlanságot kiváltó és / vagy elősegítő feszültséget, töprengést és idegességet. Vegyük például ezt a 2019-es tanulmányt[4], melyet 72 ember részvételével készítettek el. Minden este bevettek egy 25mg-os CBD kapszulát, és az első hónap után 79,2%-uknál csökkent a szorongás. Eközben 66,7%-uk javulást tapasztalt az alvási szokásaiban.

Sőt, egy állatokon és embereken egyaránt elvégzett 2014-es tanulmány[5] feltárta, hogy a CBD egész nap elősegítheti az éberséget is. Segített az ingerlékenység és a nappali álmosság csökkentésében is, amelyekben sokan szenvedünk, de csak legyintünk, hogy ez normális.

A CBD és az álmatlanság

  • A CBD és a stressz

Természetes dolog az, hogy stresszt érzünk az élet bizonyos pillanataiban. Lehet, hogy van egy közelgő vizsgája, aminek a tétje, hogy csúszik-e egy szemesztert vagy sem. De az is lehet, hogy már csak pár nap van hátra élete legelső amatőr MMA meccséig.

Ha azonban a stressz olyan erőssé válik az életében, hogy néha már beletörik a bicskája, akkor ki kell mondani: baj van. A krónikus stressz olyan problémákhoz vezethet, mint a szívbetegségek, emésztési problémák vagy depresszió. Akár az agy kémiájára is hatással lehet[6], ami elsősorban neurolgóiai problémákat okozhat.

De a legújabb megállapítások szerint a CBD képes csökkenteni ezt a feszültséget azáltal, hogy csillapítja a stresszel járó idegesség és a félelem érzését is. Egy 2011-es tanulmány[7] például a szociális fóbiában szenvedő, szorongási problémákkal küzdő emberek javulásáról számolt be. Az érdekes rész az, hogy a hasonló problémákkal nem küzdő embereknél is hasonló hatás mutatkozott, egy 2017-es tanulmány szerint[8].
Itt van még egy lenyűgöző felfedezés: A CBD hatékony kiegészítője lehet az extinction learningnek is. Az extinction learning az a folyamat, mely által megszüntetjük az aggódást és szorongást úgy, hogy lépésről lépésre leépítjük az ezen érzelmeket kiváltó forrásokat.

Egy 48 résztvevőn végzett 2013-as tanulmányban[9] kiderült, hogy a CBD csillapítja a stresszel járó veszélyeket. Ezeket a hatásokat már két nappal a kannabidiol beadása után érzékelni lehetett.

  • A CBD és a fájdalomkezelés

Manapság a krónikus fájdalom inkább népbetegség, mintsem elszigetelt eset. Valójában egy 2017-es tanulmány szerint[10] minden negyedik idős európai szenved mozgásszervi fájdalomtól. Ausztráliában az idősek otthonába kerülő emberek 80%[11]-a állandó fájdalmat tapasztal.

De van itt egy jó hír: a kannabidiol itt is segíthet. Amint azt egy 2006-os tanulmány részletezi[12] a jótékony hatások a CBD endokannabinoid rendszer CB2-es receptoraira kifejtett hatásainak köszönhetők, melyek a fájdalom és a gyulladás elfojtásáért felelősek.

A CBD elfogyasztása után a CB2 receptor nem kompetitív inverz agonistájaként működik, amely lehetővé teszi a gyulladást előidéző immunsejt-migráció potenciális gátlását.[13]

CBD olaj 10% (1000mg)
THC: 0.2%
CBD: 10%
CBD per drop: 5 Mg
Hordozó: Olive Oil

Vásároljon CBD olaj 10% (1000mg)

Vannak-e mellékhatásai a CBD-nek?

A rövid válasz: igen, vannak. A CBD még a lehetséges előnyök felsorolása mellett sem mentes a mellékhatásoktól.

De annyit jó tudni, hogy ezek a mellékhatások már-már jelentéktelenek és meglehetősen ritkán fordulnak elő. Egy 2011-es tanulmány[14] szerint a CBD nem okoz változást a tápanyagfelvételben, sem izommerevséget (görcsöt) nem produkál. Olyan élettani tényezőkre sincs hatással, mint a testhőmérséklet, a pulzusszám és a vérnyomás.

Néhány mellélkhatás in vitro volt megfigyelhető (élő organizmuson kívüli, például Petri-csészében), amely magában foglalta a megtermékenyítő képesség csökkenését, a máj gyógyszeres metabolizmusának gátlását és a sejtek életképességének megváltozását. De ami az embert illeti, a CBD biztonságosnak tekinthető mindaddig, amíg helyesen fogyasztják.

Milyen típusú CBD segíti az alvást?

A CBD szájon át alkalmazva, nyelv alá csöppentve vagy inhalálva is hatékonyabb alvást eredményez, mint a kenőcs formájában kapható CBD-k. Csakúgy, mint például a melatonin vagy az altatók, a CBD elfogyasztva belekerül a véráramba.

A fogyasztható CBD három fő fajtája érhető el: CBD olaj/tinktúra, vape e-folyadékok vagy kapszulák formájában. Az olajok/tinktúrák fogyasztása egyértelműen a legjobb metódus. Csak annyit kell tennie, hogy néhány cseppet a nyelve alá tesz, és ott tartja körülbelül egy percig. Nagyjából 20 perccel később pedig már érezni fogja a hatását is.

Az e-folyadékokhoz egy vaporizátorra lesz szüksége. Az előző formához képest annyi a fejlődés, hogy a CBD hatásainak beindulásához ezesetben már csak 5-10 percre lesz szüksége. A leghosszabb időre a kapszulának van szüksége, mivel a CBD-nek először át kell haladni az emésztőrendszeren és a májon, mielőtt a véráramba kerülne. A szakértők azt javasolják, hogy a kapszulát körülbelül a lefekvés előtt egy órával érdemes bevenni.

Segítenek a CBD-s krémek?

A fizikai fájdalmak enyhítésére a CBD tartalmú kenőcsökök némiképp megfelelők. De ez így ennyi. Nem lesz ugyanolyan hatása, mint az orálisan alkalmazott CBD-nek, mert a kannabidiol így nem kerül be a véráramba. A helyileg alkalmazható CBD azért nyújt némi nyugtató hatást, főleg, hogyha  fájdalomra vagy valamely érzékeny területre közvetlen alkalmazza. Eképpen végülis segít az egészséges alvásciklus elérésében is. 

A CBD használata alváshoz 

Ebben a szakaszban a CBD három típusára összpontosítunk, amelyek a leghatékonyabbak az egészséges alvás elősegítésében.

  • CBD olaj

Amellett, hogy elősegíti a mélyebb és gyorsabb elalvást, a CBD olaj segíthet az egészségesebb cirkadián ritmus kialakulásában is. Úgy szabályozza a szervezetet, hogy napközben ébren tartja, míg az éjszaka beköszöntével ellazítja azt.

Ha jó márkát keres a kezdéshez, a Royal Queen Seeds egy sor CBD olajtermékkel rendelkezik, melyek között biztos van olyan, amely megfelel az Ön igényeinek. Teljes spektrumú CBD termékeink olyan bázisolajakban érkeznek, mint az olíva-, kendermag- vagy MCT olajak. A CBD koncentráció ezekben 2,5%-40% között változik.

CBD olaj

  • CBD kapszulák

A CBD olajok szuperek és megfelelően működnek, de a kapszulák formjában történő bevitelüknek is megvannak az előnyei. Az egyik az, hogy egész éjszaka hatnak - főként, ha lefekvés előtt veszi be őket.

A Royal Queen Seeds CBD lágy kapszulák hatóanyagtartalma 4-10%-ig terjed, és ugyanazt a kiváló minőségű CBD olajat tartalmazza, mint a hagyományos választékunk.

  • CBD Vape

A CBD elgőzölésének legfőbb előnye a kényelem. Ha álmatlan éjszakái vannak, néhány szippantás segíthet megnyugtatni az elmét és a testet egyaránt. És ha véletlenül az éjszaka közepén felriad, a kéznél lévő vaporizátorával könnyedén elérheti a kívánt hatást. 

A CBD vs a vényköteles alvási gyógyszerek

A vényköteles alvásgyógyszerek nem mind annyira rosszak. Ha helyesen szedjük őket, segíthetnek az álmatlanság és más problémák kezelésében. De, mint bármelyik szintetikus anyag, az ilyen gyógyszerek hosszú távú hatása károsíthatja is a szervezetet.

A CBD viszont egy egyszerű kiegészítő, melyben nincs sem méreganyag, sem káros mellékhatásokat nem okoz. Ezen logika alapján pedig azt mondhatjuk, hogy ez az altatókhoz képest mégiscsak egy jobb alternatíva.

Mielőtt azonban belevágna, mindenképp konzultáljon az orvosával. Ők képesek lesznek minden információt megadni Önnek, amire szüksége lehet, beleértve, hogy milyen típusú CBD szedjen, a megfelelő adagolást, és bármilyen esetlegesen felmerülő mellékhatást, függően az Ön genetikájától és attól, hogy milyen más gyógyszereket szed.

External Resources:
  1. Sleep and mental health - Harvard Health https://www.health.harvard.edu
  2. The Link Between Sleep and Diabetes https://www.webmd.com
  3. The Connection Between Sex and Sleep https://www.psychologytoday.com
  4. Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Potential Effects of Cannabidiol as a Wake-Promoting Agent https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Central effects of stress hormones in health and disease: Understanding the protective and damaging effects of stress and stress mediators - ScienceDirect https://www.sciencedirect.com
  7. Cannabidiol Reduces the Anxiety Induced by Simulated Public Speaking in Treatment-Naïve Social Phobia Patients https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  8. Inverted U-Shaped Dose-Response Curve of the Anxiolytic Effect of Cannabidiol during Public Speaking in Real Life https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  9. Cannabidiol enhances consolidation of explicit fear extinction in humans | SpringerLink https://link.springer.com
  10. Affective, behavior and cognitive disorders in the elderly with chronic musculoskelatal pain: the impact on an aging population - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  11. IASP global year against pain in older persons: highlighting the current status and future perspectives in geriatric pain - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  12. Cannabinoid receptors as therapeutic targets - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  13. The diverse CB1 and CB2 receptor pharmacology of three plant cannabinoids: Δ9-tetrahydrocannabinol, cannabidiol and Δ9-tetrahydrocannabivarin https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  14. Safety and side effects of cannabidiol, a Cannabis sativa constituent - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Felelősségi nyilatkozat:
Ez a tartalom csak oktatási célokat szolgál. A szolgáltatott információk külső forrásokból gyűjtött kutatásokból származnak.

Ön elmúlt már 18 éves?

A RoyalQueenSeeds.com-on található tartalom kizárólag felnőtteknek szól és a törvényes életkorúak számára van fenntartva.

Győződjön meg az ön országában érvényes szabályozásról.

A BELÉPÉS gombra kattintva ön megerősíti, hogy
már elmúlt
18 éves.